EFT Emotional Freedom Technique / Tapping Therapie

EFT (Emotional Freedom Technique) is een methode waarmee je emotionele bagage kunt loslaten en lichamelijke klachten kunt verminderen. 

 

Resultaat: je zit lekkerder in je vel, en zelfs wanneer je een dipje hebt... dan heb je EFT als tool om daar zelf snel iets mee te doen. 

 

EFT kan je in korte tijd leren, en daarmee heb je de sleutel in handen om je dagelijkse leven (en evt. die van anderen), een stuk aangenamer te maken.

Met EFT kun je emotionele bagage loslaten in plaats van ermee te moeten leren leven.

 

EFT kan toegepast worden bij:

Angsten en fobieën zoals bloosangst, spreekangst, vliegangst, autorij-angst, hoogtevrees, pleinvrees, claustrofobie, spinnenangst, faalangst etc.

Stressklachten en stress-gerelateerde klachten zoals hartkloppingen, uitstelgedrag, burn-out, overspannenheid, perfectionisme. 

 

Heftige emoties n.a.v. heftige voorvallen en trauma’s, zoals boosheid, frustratie, verdriet, paniekaanvallen, hyperventilatie, machteloosheid, depressie, slachtoffergevoel, schaamte.

Rouwverwerking.

Gevoel van machteloosheid.

 

EFT is niet alleen een methode om mentale en emotionele bagage los te laten, EFT werkt ook bij een heel scala aan lichamelijke klachten, zoals:

Migraine en andere vormen van hoofdpijn.

Rugklachten.

Spastische darm, ziekte van Crohn en andere darmklachten.

Maagklachten zoals brandend maagzuur, maagzweer.

Herstel na lichamelijk trauma, bijv. gebroken botten en/of verwondingen, hersenschudding, whiplash.

Menstruatieklachten.

Enzovoort.

 

Emoties hebben invloed op ons lichaam. Wanneer we ons gestrest voelen, is dat meetbaar in ons lichaam door een verhoogde hartslag en bloeddruk, we zweten meer, etc. 

De stresshormonen die vrijkomen bij angst, spanning en depressie onderdrukken ons immuunsysteem.

En dat is de reden waarom EFT vaak kijkt naar de emotionele aspecten van de klacht (zelfs bij lichamelijke klachten).

 

De methode zelf bestaat uit het kloppen op een aantal punten op je gezicht en romp, terwijl je een aantal zinnetjes herhaalt die te maken hebben met je klacht. Het is nodig om deze zinnen te herhalen, omdat deze je helpen je aandacht vast te houden bij de emotie die je los wilt laten. Stel dat je wilt kloppen op je angst voor honden, maar je denkt aan dat heerlijke kopje koffie dat je net gedronken hebt... dan is je aandacht niet bij de negatieve emotie (de angst) en kun je er dus ook niet mee werken.

 

Je zal verbaasd zijn, hoe eenvoudig je met deze techniek toch zoveel diepgang en resultaat kunt bereiken.